Sunday, 1 February 2015

Keterasingan

Assalamualaikum

Ada masanya aku merasa hidup di bumi yg asing
Dimana--
Apabila hendak bersolat pun aku merasa serba salah untuk meminta diri demi menunaikan kewajipan yg paling utama ini.

Pernah kah kalian merasa?

Bila berjalan dengan kawan-kawan dan apabila dah masuk waktu, member kau tu buat tak tahu aje. Sedang kau berputar ligat memikirkan alasan untuk meminta diri demi sebuah kewajipan. Sampai adakalanya kau merasa--
Salahkah perbuatan aku?
Janggal kah aku dimata mereka?
Terguris kah mereka dengan sikap ku?

Siapa yg harus merasa bersalah sebenarnya? Bukan mereka tidak tahu hukum. Tapi seolah-olah panggilan tuhan itu tiada apa-apa nya. Adakalanya aku gerun melihat sikap segelintir manusia yg seperti ini. Wallahi. Hal ini benar-benar menggerunkan jiwa lemah aku.

Dan yg paling sadis lagi, apabila kau perlu menipu demi menyahut seruan tuhan atas dasar ingin menjaga hati member kau. Ahh dizaman ini, islam begitu asing.

Dunia sudah terlalu tua dan uzur
Segalanya diambang kehancuran.

Islam begitu asing di mata dunia
Walhal agama ini terlalu suci
Andai saja islam sudah menjadi asing didalam diri umat islam itu sendiri--
Maka apa lagi yg kita punya?

Tiada apa-apa. Melainkan sebuah kebinasaan.

Allah...


Thank you for reading !

1 comment:

  1. kawanku selalu pesan, "kita buat something mesti dahulukan Allah. jangan fikir utk puaskan hati org lain." aku pun kadang macam kau. tapi bila fikir balik, kalau kita xajak sekali, nanti kita dipersoalkan di akhirat nanti. so lebih baik kita tunaikan tanggungjawab kita sebagai sesaudara. dia terasa belakang kira. sebab kita sayang kawan kita tu lah kita ajak di sekali, kan? :) sekadar peringatan utk diri sendiri dan semua :) #justsharing :[]

    ReplyDelete