Saturday, 7 December 2013

Beri aku peluang

Assalamualaikum

Hati tolong kuat
Minda tolong positif
Ingatan tolong lepaskan
Jiwa tolong ikhlaskan.

Bertabahlah hati yg melara
Bersabarlah diri yg kecewa
Tolong bangkit--
Jangan kalah.

Hari bersilih ganti
Beri aku peluang--
Untuk terus senyum dan tertawa
Sebagaimana diri aku dulu.

Tuhan--

Jangan diambil orang yg aku sayang
Beri aku peluang--
Untuk membahagiakan dan dibahagiakan

Jangan diambil orang yg aku sayang
Biar mereka terus hidup disisi ku--
Kerana mereka tunggak kekuatan ku

Jangan diambil orang yg aku sayang
Kelak bila mereka tiada--
Biar mereka hidup dalam jiwa aku.

Semoga diizin tuhan, bahagia itu milik aku.

Thank you for reading !

Monday, 2 December 2013

Ini cakap aku

Assalamualaikum


Bila soal perasaan dibangkitkan
Aku senyum.

Tolong
Bila orang tu tak bercinta--
Bukan hak kau nak buat sesuka hati kat dia
Bukan hak kau nak sakiti dia
Bukan hak kau untuk tidak hargai dia.

Manusia mana suka bila tak dihargai?
Manusia mana suka bila dibuka aibnya?
Cakap kat aku manusia mana?

Makanya--
Bila berkata-kata biar sopan
Sebelum cakap, fikir.

Jangan lupa ada pencatit di kiri dan kanan kau
Jangan lupa ada yg setia memerhati gerak geri kau walau di lubuk mana kau sembunyi.

Hati-hati dengan hati.
Hati yg busuk mampu mengeluarkan bait kata yg keji
Jangan nanti kau jadi kebencian penduduk langit dan bumi.



 "Aku percaya tuhan itu adil. Hari ni kau buat keji kat orang, esok lusa Allah balas balik. Tidak pada kau, pada anak cucu kau nanti."








Thank you for reading !

Sunday, 17 November 2013

Tuhan

Assalamualaikum

Tuhan itu tahu
Kita pendosa
Kerana itu dibuka pintu taubat seluasnya buat kita.

Kau dan aku sama
Sama-sama manusia
Sama-sama hamba
Sama-sama pendosa.

Makanya--
Bila orang buat sedikit kesilapan jangan kau memandangnya seolah dia pasti ke neraka
Bila orang buat sedikit kebaikan jangan kau memandangnya seolah dia pasti ke syurga.

Jangan menghukum manusia sesuka hati
Jangan mengadili manusia seolah kau paling benar
Kerana kau bukan tuhan.

Jangan diambil tugas tuhan.

Pintu taubat itu sentiasa dibuka
Carilah tuhan walau merangkak-rangkak
Merayulah, merintihlah, menangislah--
Kalau itu boleh buat kau kembali ke jalanNYA.

Aku nak cakap sini--

Tuhan itu tak pernah mengecewakan
Tuhan itu tak pernah meninggalkan
Tuhan itu tak pernah tak setia
Pasti.

Cuma manusia yg selalu lupa
Bila susah kita cari Dia tapi bila senang kita lupakan Dia
Malu pada Allah.

Selagi masih dipinjamkan nyawa--
Rebutlah peluang
Dekatilah Dia
Nescaya kau tidak akan rugi.

Heyy dengar sini!

Butakan mata
Pekakkan telinga
Celikkan hati daripada orang yg cuba menjatuhkan kau
Kerana kau bukan hamba manusia.



Allah bersamamu :)







Thank you for reading !

Saturday, 16 November 2013

Tentang Cinta

Assalamualaikum

Fitrah manusia ingin dicintai dan mencintai
Aku juga tidak terlepas dari fitrah yg satu ini
Sungguh.

Walaupun cara aku kasar seperti gengster
Jalan aku seperti tukang pukul
Ketawa aku umpama pontianak mengilai
Fitrah aku masih sama--
Masih berada di landasan yg betul.

Alhamdulillah.

Siapa yg tak suka berkasih sayang kan?
Allah pun suka kita berkasih sayang asal kena dengan caranya.

Pernah dulu aku mencintai
Tapi kecewa
Pernah sekali aku berkasih
Tapi terputus di tengah jalan.

Kerana apa?
Kerana dulu aku jahil tentang hukum agama
Kerana dulu yg ku cari hanya keseronokan semata.

Bila dah semakin dewasa
Kesedaran itu datang tanpa dipinta
Bila disingkap kisah lalu
Aku malu.

Untuk mendongak aku rasa malu
Tapi siapa lah kita tanpa masa lalu?
Masa lalu banyak mengajar aku tentang kehidupan.
Kau dan kau juga punya kisah silam

*pause*

Cinta itu tak semestinya memiliki
Cinta itu tak semestinya perlu ber-couple
Cinta itu tak semestinya perlu bergayut siang malam mengalahkan monyet.

Cinta itu adalah nafsu iaitu keinginan
Bila dipimpin ke jalan Allah maka baiklah hasilnya.
 
Kau cuma perlu duduk diam
Doa semoga berjodoh dengan si dia yg soleh
Tak perlu terhegeh ke sana ke mari mencari
Kerana jodoh itu pasti ada
Tidak di dunia ini, di akhirat sana nanti.

Senyum.

Utamakan yg utama
Kerana bila cinta Allah tersemat di hati
Tidak kau temui kekecewaan
Pasti.


"Bergembira lah wahai pencinta-pencinta. Tebarkan sayap mu, jelajahlah bumi pemilik cinta ini dengan kepastian yg utuh jodoh itu ada buat mu"


Thank you for reading !

Friday, 15 November 2013

Hati yang kosong

Assalamualaikum

Sedang aku membaca buku 'untuk kita pendosa harapan selalu ada' hasil karya Hilal Asyraf, tumpuan aku tertarik pada tajuk seperti titlte di atas iaitu hati yang kosong. Aku share kat sini, semoga ia nya bermanfaat untuk kita semua. Tak panjang pun jika dibanding dengan kecetekan akal kita tentang islam :)


......................................................................................................................................



Dalam hati kita, ada satu lompong. Kosong. Tidak terisi. Kita semua merasakan kekosongannya. Ruang itu sunyi. Kita takut dengan kesunyian yg ada dalam ruang itu.

Akhirnya, kita mula mencari sesuatu bagi mengisinya. Ada yg mencari harta, ada yg mencari pasangan, ada yg mencarinya dengan memanjat gunung dan menyelam ke dasar lautan. Ada yg berusaha mengisinya dengan menganiaya orang lain, dan ada juga yg mengisinya dengan cara menggembirakan orang lain.

Tetapi, semuanya ibarat berpusing dalam bulatan. Perasaan kosong itu tetap tidak terisi. Kita berasa takut dengan kekosongan itu.

Apakah kekosongan itu? Apakah yg patut diisi?

"Itu adalah ruang khas untuk Allah s.w.t. Kosong, kerana kita tidak mengisinya dengan perkara yg patut kita isikan padanyaa, iaitu kepatuhan dan ketaatan serta pergantungan kita kepada Allah"



p/s: Menarik bukan? Muhasabah diri. Di mata manusia kita disanjung tinggi bagaimana pula kedudukan kita disisi Allah? Tanya pada diri, apakah aku ini hamba Allah atau hamba manusia? Sama-sama lah kita perbaiki diri dan beringat lah Allah itu selalu ada walau sekeji apa pun kita. Wallahualam :)


KBye, Assalamualaikum



Thank you for reading !

Thursday, 14 November 2013

Perempuan

Assalamualaikum

Hadirnya seringkali menjadi tumpuan ramai
Lenggok bicara nya penuh susila
Terkadang manja terkadang tegas
Demi maruah yg dijunjung tinggi
Itulah dia perempuan sejati.

Kau kata perempuan ini lemah kerana--
Kuat nangis
Kuat emosi
Kuat bebel

Tapi dia menang satu.
Kasih sayang.

Cakap kat aku lelaki mana yg boleh tumbangkan pemberian kasih sayang daripada seorang wanita?
Cakap kat aku ibu mana yg tak buatkan anak susu bila menangis di tengah malam?
Cakap kat aku perempuan mana yg selalu gagal tunjukkan kasih sayangnya?
Cakap kat aku perempuan mana?

Tiada.

Sejahat mana pun perempuan itu, sifatnya tetap sama
Sekasar mana pun perempuan itu, fitrahnya masih sama
Setegas mana pun perempuan itu, pasti ada kasih sayang yg dia ingin tunjukkan.
 
Dia tegas, kasar bukan nak lari daripada fitrah--
Melainkan untuk dihormati dan disegani
Demi maruah yg dijunjung tinggi.

Kau kata perempuan ini lemah.

Tapi yg mampu menggoncang dunia itu juga perempuan
Tidak berkuasa tapi hebat
Dijadikan tauladan dan ikutan
Dialah srikandi agung Sumayyah r.a.

Itu contoh.

Cuma aku nak cakap disini
Perempuan ini punya penyakit--
Penyakit degil
Ya.

Degil untuk menyerah
Degil untuk mengalah.

 







 

 
 


 

Thank you for reading !

Jangan

Assalamualaikum

Jangan berduka
Jangan bersedih
Kerana setelah kesulitan itu ada kemudahan.

Jangan berduka
Jangan bersedih
Kerana pertolongan Allah itu selalu datang tepat waktunya.

Jangan berduka
Jangan bersedih
Kerana Allah itu tidak mensia-siakan hambanya yg berusaha.

Jangan berduka
Jangan bersedih
Kerana ujian Allah itu tanda sayang.

Jangan berduka
Jangan bersedih
Kerana janji Allah itu pasti.

Jangan berduka
Jangan bersedih
Kerana Allah itu selalu ada.

Nak tunggu apa lagi duhai manusia?

Allah itu tahu apa yg terbaik buat kita sedang kita tidak mengetahuinya. Jangan mengeluh kerana itu kesayangan syaitan. Jangan menyerah selagi belum sampai ke garisan penamat. Selagi hembusan nafas masih ada, selagi bumi masih berputar pada paksinya, selagi itu kau masih punya peluang.

Bangkitlah jiwa
Jangan rebah lagi
Kerana kau--
Masih punya Allah.

Thank you for reading !

Monday, 11 November 2013

Perempuan saya

Assalamualaikum

Perempuan kesayangan

Dia sahabat aku
Dia penawar aku
Dia racun aku
Dia lah Khairani Ezzani.

Perkenalan bermula di bangku sekolah rendah
Dia gemok, aku gendut
Sepadan.
Dia ikat dua, aku pakai tudung
Dia pendek, aku tinggi
Beza.

Dia baik tapi ganas
Lagaknya seperti gengster
Tahunya cuma menumbuk
Itulah penyakitnya yg dibawa ke aku.

*pause*

Difahaminya aku tika emosi menganjing gila
Difahaminya aku tika rajuk tak tentu hala
Dia cukup sabar melayan karenah aku
Dia faham jiwa aku
Dia selalu mengalah
Dia sayang aku walau tak tunjuk.

"Sahabat itu bukan untuk hari ini saja, bukan setakat 9 tahun ini saja. Tapi ia nya untuk selamanya. Tidak untuk di dunia ini saja tapi juga di akhirat sana"


Khairani Ezzani,

Thank you for being my best friend. Aku ni tak romantik, tak tahu nak luah rasa macam mana. Yg aku tau, aku sayang kau dunia akhirat walau aku ini selalu berkeras dan adakalanya buat kau serba salah. Hahaha~ Aku ini nakal, ketawa serupa pontianak mengilai dan macam-macam lagi kekurangan. Terima kasih kerana sudi menerima aku apa adanya. I love you! Lillahi taala =)


Gengster kampung,
Nurul Arifah Abd Rahim


KBye, Assalamualaikum



Thank you for reading !

Sunday, 10 November 2013

Cakap

Assalamualaikum

Aku ini manusia
Aku ini pendosa
Aku ini banyak cacat celanya
Aku ini tidak sempurna.

Dosa ku ini berlambak
Iman ku ini lemah
Hati ku ini bermasalah
Insaf ku kurang malah terkadang tiada.

Allah itu Maha Pemberi
Diberinya aku kesedaran
Diberinya aku kenikmatan
Diberinya aku ketenangan.

Aku terpanggil. Aku tersedar.

Rasa seperti jiwa ini terlahir semula
Rasa seperti diri ini dibelai dengan kasih sayang Nya.

Sungguh, Allah itu sayang akan hambanya
Sungguh, Allah itu pendengar yg setia
Sungguh, Allah itu pengampun
Sungguh, DIA lah segalanya.

Cumanya, kau sedar tak hakikat itu?

*pause*

Pandang diri
Hina. Keji. Kerdil.
Sedar akan itu tapi taubatnya tidak
Itulah manusia bermasalah hati, pendosa tanpa henti.


Na'uzubillah...


 
 "Bila dahi bertemu sejadah akan terasa kasihnya Allah" - Someone


Thank you for reading !

Monday, 4 November 2013

There's no place like home

Assalamualaikum

Tatkala ini aku berada dalam keadaan bosan. Mungkin bosan sebab tak tau nak buat apa. Boleh lah diklasifikasikan sebagai bosan. Kan? Tak reti nak bersyukur aku ni. Di kolej bosan, di rumah bosan. Rasa nak tampar muka sendiri biar sedar. Biar tahu bersyukur sikit dengan kelapangan yg ada. Haha~

Walaupun bosan, aku tetap suka di rumah ni sebab semua free. Makan free, tidur free (sebab suka-suka je nak bangun pukul berapa. Hahaha~), online free. Kau tengok, tu baru sikit aku list kan banyak lagi yg free kalau di rumah ni. Kalau di kolej tu, semua berbayar sebab tu aku diisytihar muflis bila berada di labuan. Haha~ Dah, aku dah mula merapu ni. Maklumlah, dah lama tak berceloteh di blog ni. Rinduuuuu =p

Bila berada di Tawau ni, pening nak fikir pasal duit jugak. Ye lah, sebab semua kawan lama nak dijumpa, nak dibawak berjalan-jalan. Kau ingat nak berjalan macam tu free ke? Bayar wehh, sedangkan kau nak masuk tandas awam tu bayar 30 sen. Ni lagi berjalan-jalan, berjimba, tengok wayang, makan-makan. Mesti lah pakai duit. Tak gitu kak senah? Eh senah mana pulak aku cakap ni. Hahaha~

Kekadang aku pening nak korek duit dimana lagi bila purse aku makin lama makin nipis. Nak mintak dengan bank bergerak aku, malu lah pulak. Ye lah, dah besar panjang macam ni masih lagi mintak duit. Malu lah weyy! Apa? Apa yg awak musykil sangat ni? Ohh, yg tuu. Bank bergerak tu adalah kekasih hati aku iaitu mama. Hahaha~ Kalau aku tak de duit then nak berjalan, mula lah aku tunjuk senyum yg paling manis sekali sambil bermanja-manja sebab nak mintak duit. Haha~ Tu kalau aku dah terdesak sangat nak berjalan. Kalau tak, tak lah. Alaaa, macam lah korang tak pernah buat macam tu. Kalau bab-bab macam tu kite anak-anak ni confirm paling pro. Tak gitu awak? =p

Dah dah dahhh. Aku rasa cukup lah sampai sini aku bercerita. Next time, aku update lagi kalau aku ada idea-idea. Aku pun tak faham dengan diri sendiri. Kata nak jadi penulis, tapi nak update blog pun berjuta kali berfikir cari idea. Mungkin begini lah jadinya bila orang account nak jadi penulis. Yg biasa dilihat nombor tapi kali ni perkataan. Sebab tu agak lambat sikit pick up nya. Tak pe, at least aku cubaaa ;)


Haaa amik engkau. Besar gedabak gambar aku. Haha~ Lama aku tak upload gambar, kali ni baru ada feel nak upload. Gambar masa hari raya aidilfitri, 2 bulan lepas. Kini, parut di wajah itu telah hilang dan pipi itu semakin mengembang. Alhamdulillah, makin sihat =p


Salam Maal Hijrah buat seluruh umat Islam. Walaupun kita tak kenal, kita terpisah benua, kita berlainan warna kulit dan saiz tetapi kita tetap saudara kerana akidah kita sama. Kita ucap kalimah yg sama dan menyembah tuhan yg satu iaitu Allah S.W.T. Semoga Allah melimpahkan rahmat dan nikmatnya buat kita semua. Amin, inshaAllah :)



KBye, Assalamualaikum


Thank you for reading !

Saturday, 2 November 2013

Terima Kasih

Assalamualaikum

Manusia datang dan pergi
Yg tinggal hanya memori.

Sahabat,
Terima kasih kerana ada disaat susah dan senang aku
Terima kasih kerana sudi menemani disetiap sendu dan tawa aku
Terima kasih kerana sudi menggapai tangan ini dan mengajak ku untuk terus bangkit.

Buat manusia yg pernah aku sakiti hatinya
Buat manusia yg pernah aku terpukul, tertumbuk, tersepak dan ter-terajang tubuhnya
Buat manusia yg pernah aku tengking dan herdik tanpa usul periksa.

Aku minta maaf. Berjuta kali maaf. Aku manusia, aku insan lemah. Jiwa remaja ku hanya tahu memberontak bila emosi terganggu. Sekali lagi maaf.

Cuma nya aku nak cakap disini, bila hati dah selalu disakiti kau tak akan rasa apa dah walau berjuta kali ditusuk sembilu. Kalis.

Masalahnya, kau faham tak aku tengah bincang soal apa sekarang ni?

Thank you for reading !

Friday, 1 November 2013

Pernah tak kau fikir?

Assalamualaikum

Bila ada usaha, kau nak apa sekalipun Allah bagi
Cuma nya, jangan sombong untuk tadah tangan dan berdoa
Kita ni jadi manusia jarang bersyukur
Untung kalau jarang, kalau yg tak bersyukur langsung pula macam mana? Na'uzubillah.

Kau ngomel itu ini
Hidung tak mancung lah, mata sepet lah buntang lah
Parents tak dapat beri apa yg kau nak lah
Banyak, terlalu banyak kita keluh kesah kan
Terlalu banyak kita menyumpah seranah kepayahan hidup daripada berdoa dan berusaha

Bersyukurlah duhai manusia

Cuba kau pandang cermin
Kau lah sesempurna ciptaan Illahi
Kau pernah terbayang tak kalau nikmat hidung tu Allah tarik balik?
Kau pernah terbayang tak kalau nikmat mata tu Allah ambil?
Pernah tak?

Dan lagi.....

Sekurang-kurangnya hidup kau tak berbumbungkan angkasa kelabu
Sekurang-kurangnya hidup kau tak berpeleseran
Sekurang-kurangnya hidup kau tak kebulur macam orang di ethiopia sana
Dan sekurang-kurangnya hidup kau masih disamping keluarga.

Apa lagi kau nak? Bersyukur. Satu kata yg nampak enteng tapi sangat payah untuk dilakukan. Pandang ke bawah dan lihatlah betapa ramai manusia yg jauh lebih tak beruntung dari kau dan sesekali pandanglah ke atas agar kau punya semangat dan halatuju untuk terus hidup. Satu yg pasti, tuhan itu ada. Disaat susah, di saat senang DIA tetap utuh untuk mendengar rengek dan tangis kau. Jadi kenapa perlu berkelu kesah?

Fikir, sebab tu kau diberi akal.


KBye, Assalamualaikum
Thank you for reading !

Semester Satu is Over!

Assalamualaikum

"Dengan ini saya Nurul Arifah Abd Rahim mengisytiharkan bahawa pengajian semester satu di matrikulasi telah pun tamat. Kita berjumpa lagi di semester dua untuk 3 minggu akan datang" 

......................................................................................................................................


Yeahhh sem 1 dah tamat! Yeayyyyy! Haha~ Maaf, ke-excited-an ini tak dapat dikawal. Maafkan diri ini =p Aku lupa yg aku punya blog. Aku lupa minat aku yg satu ini. Aku lupa. Aku baru terkeluar dari pulau labuan. Baru punya masa untuk update blog. Baru punya masa untuk bercerita disini. Apa yg penting, baru punya wifi yg maha laju untuk online. Haha~

Alhamdulillah, aku telah selamat menghabiskan semester 1 di kolej matrikulasi labuan. Lagi satu semester, aku akan berambus dari kolej itu. Aku kini berada di rumah bersantai-santai-an sambil goyang kaki. Apa? Aku telah berpenat lelah dan berbanting tulang selama seminggu untuk mengulang kaji. Tidur ku hanya 2-3 jam. Yg selebihnya adalah menatap buku di meja belajar. Bukan mengeluh, cuma mengadu cerita disini. Lebih tepat berkongsi cerita :) Mengeluh dan mengadu cerita itu beza ya anak-anak. Haha~

Alaa, biasa lah life as a student. Kalau tak berjaga malam, kalau tak tidur 2-3 jam je bukan pelajar namanya. Sedangkan sekolah, kau dah biasa tidur lewat malah tak tidur langsung pun pernah. Kan? Inikan pula kalau kau studi di kolej atau universiti. Tidur jam 3-4 pagi tu perkara biasa. Dah menjadi rutin. Aku sendiri macam tu. Sejak masuk matrik ni, selagi tak jam 2 pagi mata ni tak reti nak tutup. Kedegilan apa entah yg ada pada mata aku ni. huh

Bukan juga studi sampai jam 3-4 pagi tu. Kadang ada yg nonton movie sampai pagi buta. Ada juga yg membahan bergelak ketawa sampai tengah malam buta (yg ni spesies aku) bercerita dgn kawan umpama itulah kali terakhir kau jumpa dgn dia padahal hari-hari menatap muka dia jugak. Hahaha~ Ada yg baca novel tak hengat dunia. Ada yg menghadap laptop online walaupun aku rasa kura-kura lebih laju berjalan dari line di kolej tu. Hahaha~ Macam-macam ragam manusia yg kau lihat bila dok asrama.

Aku semakin meningkat remaja. Satu persatu cabaran yg datang aku tempuh. Kadang jiwa ini memberontak, kadang diri ini ter-emosi tak tentu hala dan kadang juga ada dengusan kasar yg meniti dari bibir ini menandakan protes terhadap apa yg berlaku dlm kehidupan ini. Bak kata orang "Ahh biasa lah, jiwa remaja memang begitu". Ya memang, tapi bila berbalik pada hukum Allah, aku cuba. Aku cuba untuk bersabar, aku cuba untuk redha dan yg paling penting, aku cuba untuk tidak mempertikaikan apa yg telah ditakdirkan untuk ku. Kerana aku takut perjalanan aku mengutip pahala di bumi ini tak peroleh redha Illahi. Na'uzubillah..


 Bye kml! Lagi 3 minggu kita bersua kembali =p


KBye, Assalamualaikum


Thank you for reading !

Friday, 13 September 2013

Jawab Dalam Hati

Assalamualaikum

Pernah rasa tak dihargai?
Pernah rasa disakiti oleh manusia yg tak berhati perut?
Pernah rasa deritanya memendam rasa?
Pernah rasa peritnya untuk melupakan?

Aku pernah. Sakit. Seolah-olah merobek hati sendiri lalu dicarik-carik kan dan dilempar ke kandang harimau untuk dijadikan santapan si binatang buas.

Kau tak tahu apa yg bermain diminda manusia.
Kau hanya bisa meneka tanpa keyakinan yg utuh.
Mengapa?
Kerana kau bukan tuhan yg dapat membaca isi hati dan minda manusia.

Tuhan itu adil. TakdirNYA tak pernah silap. RancanganNYA untuk kau tak pernah rosak walau berjuta manusia cuba untuk menghancurkan apa yg diciptakanNYA untuk mu. Percaya. Yakin dengan ketentuan Allah kerana percaturannya sentiasa indah. Keindahan yg penuh dengan kebenaran.

Kau jangan ego,
Takut nanti bila dah kesal tiada siapa yg sudi memaafkan.
Kau jangan sombong,
Takut nanti jatuh tersungkur menyembah bumi.

Mohon kau tidak lupa. Allah tidak akan mengampunkan dosa seseorang itu sekiranya seseorang itu tidak memohon maaf daripada manusia yg dijahati nya. Hubungan baik antara manusia itu penting. Boleh jadi bekalan di akhirat nanti.

Kau faham apa yg cuba aku sampaikan ini?


Jika kau jatuh maka bangkitlah kembali kerana tuhan mu, nescaya kau tidak akan berputus asa.



KBye, Assalamualaikum









Thank you for reading !

Friday, 16 August 2013

Warkah Buat Manusia yg Tahu Diri

Assalamualaikum

Dengar sini baik-baik wahai diri,

Kau bukan dari keluarga yg senang.
Kau dilahirkan bukan untuk memusnahkan harapan orang tua mu.
Kau dihantar belajar bukan untuk bermain-main.
Mohon kau sedar diri.

Sehingga kini, umur kau mencecah 18 tahun kesemuanya masih ditaja oleh orang tua mu dan entah sampai bila.
Adakah kau tega menghancurkan harapan mereka untuk melihat kau berjaya?
Adakah kau gembira jika melihat mereka derita?
Sudah pasti tidak.

Tolong kau belajar bersungguh-sungguh agar hidup mu senang di masa depan.
Tiada siapa yg dapat membantu mu kelak.
Jatuh bangun sendiri, susah senang sendiri.
Manusia lain hanya bisa melihat dan mendengar kesusahan mu tetapi tidak dapat merasakan apa yg kau rasa.

Ada harapan orang tua yg perlu kau realisasikan.
Ada tanggungjawab besar yg belum terlaksana.
Harapan keluarga dijadikan pembakar semangat agar kau terus maju ke hadapan.
Jangan takut pada manusia yg cuba menjatuhkan kau.
Jangan gentar selagi kau yakin tuhan masih bersama mu.

Berpuluh ribu malah beratus ribu dan mungkin juga berjuta ringgit yg dihabiskan oleh orang tua mu untuk membesarkan kau sehingga ke tahap ini.

Mohon kau jangan kecewa kan mereka.
Mohon kau berkorban untuk mereka kerana pengorbanan mu tiada apa-apa nya jika dibandingkan dengan pengorbanan yg telah mereka lakukan di sepanjang hidup mu.

Tekad diri bukan mainan kerana penghujungnya adalah permulaan bagi sebuah kejayaan.


Anak yg tahu diri,
Nurul Arifah Binti Abd Rahim


Dengan adanya kedua ibu bapa aku masih mampu bertahan walau sesusah apa pun situasi yg perlu aku hadapi kerana mereka adalah sebahagian daripada nyawa aku.
 

 
 

Thank you for reading !

Thursday, 15 August 2013

Bebelan Dari Bumi Labuan

Assalamualaikum

Hai semua! How are you guys? How's life? Tengok title entry memang tak boleh blahhh kan. Hahaha~ Fuhhh, baru ada kesempatan nak update blog. Baru ada masa terluang nak duduk online depan laptop pakai broadband digi yg maha laju nya. Sila beri tepukan gemuruh untuk digi! *clap clap clap* Hahaha~ Agak lama jugak aku meninggalkan laman sosial aku yg satu ini. Kadang ada masa nak update tapi tak de idea, kadang ada idea melimpah-limpah tapi masalah tak de masa nak online pulak. Maklumlah, sejak bergelar pelajar kolej matrikulasi ni tak banyak masa aku nak bersosial. Hampir 24 jam masa aku digunakan untuk berkuliah, ulang kaji (lah sangattt) dan tidur dan makan dan sebagainya. Hahaha~ Okay aku dah mula mengarut. Maafkan saya maafkan saya. Back to the topic...


Alhamdulillah, aku baru sahaja selesai menghadapi ujian pertengahan semester (UPS). Exam pertama yg aku hadap di kolej ini. Tak tahu nak cakap macam mana perasaan ini masa dok exam tu. Mungkin gembira dan mungkin juga ada rasa kecewa. Ahh, itu biasa. Kau baca lain tapi yg dia tanya dalam exam lain pulak. Ahh, itu biasa. Kau stay up sampai pagi semata-mata nak menghafal tapi fakta yg kau baca tu tak tersenarai dalam soalan exam. Ahh, itu biasa. Tapi yg luar biasanya bila kau baca dan hafal satu fakta tu dan ia nya buat-bulat masuk dalam exam. Memang bahagia tak terkata lah kan, rasa dunia ni kau yg punya. Lagi best bila kau tengah senyum bahagia tu, musuh kau tengah buat muka monyok sebab tak dapat jawab. Hahaha~ Persoalannya, kita ada musuh ke? :)


Kau pernah nampak tak orang jawab exam dengan sangat khusuk sampaikan kepala dia tu nak sujud kat meja?

Kau pernah hadapi tak bila masuk dalam dewan exam, jiran kau tu tak reti nak balas senyum balik?

Kau pernah fikir tak, kenapa ada keluhan di balik senyuman lepas jawab exam?

Aku pernah.












Apahal? Terkejut tengok gambar aku besar gedabak ni? Hahaha~ Gambar diatas adalah bersama roommates aku yg paling comel (lah sangattt). Memang comel pun especially yg dok kat tengah-tengah tu. Haha~ Yg pakai tudung tu nama dia Rosnani (Nani) dan yg mempunyai raut wajah seakan-akan anak cina itu adalah Farah Faleeza (Farah). Aku dgn nani asal Sabah cuma bezanya dia dari kunak, aku dari TAWAU (bangga sikit jadi anak jati tawau. Hahaha~). Farah pulak asal dari Sarikei Sarawak. Ni lah penghibur aku bila kat dalam dorm. Tangis tawa ku semua pernah terlihat oleh mereka. Keserasian itu mula wujud :)

Gambar diatas ni diambil masa aku tamat jawab paper kemarin, last paper. Yg mereka berdua ni, aku panggil bergambar sebab nak simpan untuk dijadikan kenangan. Hihihi~ Padahal mereka tak habis paper lagi masa ni, ada paper computer science lagi petang tu. Yg aku peliknya, muka diorang yg paling excited dalam gambar ni seolah-olah dah tamat exam. Tak percaya? Cuba scroll balik ke atas. Hahaha~


Okay lah, i should stop until here. Banyak lagi kerja nak kena buat selain daripada duduk tepi tingkap merenung ke luar jendela melihat kebesaran NYA sambil menaip. Hahaha~ Ada masa umur panjang dapat lah lagi korang membaca cerita aku di sini. InshaAllah..


Heyy you, ya awak lah! Tolong doakan saya dapat pointer yg terbaik untuk exam baru-baru ini dan seterusnya. Semoga Allah membalas segala jasa baik kalian :)


KBye, Assalamualaikum










Thank you for reading !

Tuesday, 9 July 2013

Selamat Menunaikan Ibadah Puasa

Assalamualaikum

Hai semua! How are you guys? How's life? Lama gilaaa aku tak update blog. Dua bulan wehh! Susah nak update blog, terlalu busy di kml ni, terlalu payah nak dapat line, terlalu payah nak wujudkan masa senggang untuk diri sendiri dan bermacam-macam lagi terlalu yg payah aku nak cakapkan. Hahaha~ Rasa janggal pulak duduk menaip di cafe sambil update blog ni. Rasa macam semua orang perhatikan gua. Hihihi~ Ohh ya! Esok dah mula berpuasa kan? Ahlan Wasahlan ya Ramadhan :) Alhamdulillah kita masih dipertemukan dengan ramdhan kali ini.

Kau tau?

Pertama kali dalam hidup aku berpuasa tanpa keluarga disisi,
Pertama kali dalam hidup aku bersahur bersama rakan-rakan,
Pertama kali dalam hidup aku menguruskan sahur dan berbuka sendiri,
Pertama kali mama call sambil menangis sebab rindukan aku bila ramadhan semakin menghampiri.


 Ni lah manusia yg seangkatan dengan aku dalam memperjuangkan bidang account. Hahaha~ Ni lah manusia yg tak dapat berpuasa dengan keluarga. Ni lah yg terjadi selepas pengumuman puasa semalam. Buat muka lawak, then ketawa. Menghiburkan hati yg tengah bersedih. Bak kata orang, bibir tersenyum hati menangis tak siapa yg tahu. Kan? :'(


Ramadhan disambut dengan hati yg sayu, syahdu dan rindu.. Terlalu rindu dengan mak abah dan adik-beradik. Untuk 3 minggu berpuasa di matrikulasi ini, tiada lagi aku dengar kekecohan mama bila nak bangunkan kami semua untuk bersahur seperti tahun-tahun sebelumnya, tiada lagi aku dengar keriuhan adik-beradik aku bila nak dekat berbuka puasa, tiada lagi aku mendengar bunyi-bunyi mercun dan bunga api. Hanya untuk 3 minggu itu sahaja. Kerana selepas itu, aku masih berkesempatan untuk berpuasa di tempat sendiri, di rumah sendiri. Yeayyy! Walaupun masa tu puasa dah nak habis, aku tak peduli. Aku tetap gembira dan bersyukur kerana kepulangan ku nanti amat dinantikan oleh keluarga :)

Kau tau?

Aku rindu mak abah aku,
Aku rindu adik-beradik aku,
Aku rindu suasana puasa di tempat aku,
Aku rindu nak berkumpul dengan keluarga aku.
Sungguh, aku rindu.....


 Mereka lah penghibur hati aku disini. Ketawa bersama, menangis bersama ku bersumpah harap kita berjaya pun bersama. Amin... Nampak dalam gambar macam tak de langsung muka sedih. Nampak je...


Dah, aku rasa cukup sampai sini entri kali ni. Aku takut makin banyak aku taip makin sedih rasa hati. Ada masa, ada hati aku update lagi. Hihihi~ Selamat menunaikan ibadah puasa semua! Semoga semua amalan kita diterima oleh NYA. Berlumba-lumba lah kita dalam berbuat kebaikan untuk jaminan kita di akhirat kelak. InshaAllah :)

" Makkkkk, aku rindu..... :'( "


KBye, Assalamualaikum

Thank you for reading !

Thursday, 30 May 2013

Symptom Rindu Dah Wujud

Assalamualaikum

Symptom merindukan sahabat aku yg sorang ni dah wujud...


Bersama Nur Amalin Binti Nor Azman


 I miss you angah :'(


 Sungguh, aku rindu sangat dgn perempuan bertudung hijau itu. Rindu sangat-sangat...


Semoga suatu saat nanti kita dipertemukan dalam kejayaan. Semoga suatu saat nanti apa yg telah kau rancang untuk persahabatan kita tercapai. Semoga suatu saat nanti kita dapat melancong mengelilingi dunia bersama "cicindak" yg lain (Hahaha~). Semoga kita sama-sama berjaya dunia akhirat. Semoga Allah sentiasa memberkati persahabatan kita. Amin... I miss you angah! I love you :)


KBye, Assalamualaikum




 

Thank you for reading !

Sunday, 26 May 2013

Minggu Orientasi di KML

Assalamualaikum

Hai semua! Seperti yg dijanjikan, kali ni aku nak update tentang minggu orientasi di kolej matrikulasi labuan yg berlangsung pada minggu lepas. Sebut ja pasal orientasi mesti kita semua akan fikir yg teruk-teruk. Kan? Memang teruk pon kalau orientasi ni, dimana-mana pun sama jugak. Tak cukup tidur, mandi kadang tak sempat, kena teriak oleh fasilitator dan macam-macam lagi yg teruk. Hahaha~ Ni kalau kakak dan abang fasi baca aku tulis macam ni habis aku kena. Alaa, cool lah kakak-kakak dan abang-abang minggu orientasi dah berakhir k? So, kita dah boleh jadi kawan walaupun malu-malu. Eh? Haha~

Orientasi kat kml agak seronok lah jugak. Aku rasa ni lah orientasi paling teruk yg pernah aku lalui (memang lah, sebab ni kali pertama aku berorientasi. Hahaha~). Ramai gila kot student kml, nak dekat dua ribu orang. Orientasi kat sana lebih kepada taklimat-taklimat penting yg disampaikan oleh pensyarah. Kalau sebut pasal taklimat, dah tentu lah orang akan fikir ia nya perkara yg membosankan. Yes, i admit! Memang bosan pun, tipu lah kalau aku cakap aku suka dengar taklimat. Penipuan yg sangat nyata. Tapi oleh kerana, ia nya penting untuk student baru macam aku ni, aku pun dengar jugak lah apa yg disampaikan oleh lecturer walaupun beribu kali terlelap dan ditegur oleh fasi. Hahaha~


 Ni lah keadaan dlm dewan semasa menyanyikan lagu Kolej Matrikulasi Labuan. Gambar ni adalah milik abang fasilitator. Abang? *muntah pelangi* Hahaha~


Tak semua taklimat tu membosankan. Serious, tak semua. To be honest, lecturer kat kml memang sporting semuanya. Memang seronok! Diorang tahu, nak handle students macam kami ni supaya tak bosan masa dengar taklimat. Boleh tahan jugak jenaka-jenaka yg diorang selitkan semasa sampaikan taklimat dan ia nya menyebabkan rasa mengantuk hilang sama sekali. Hihihi~ Kami dikumpulkan dlm Dewan Mutiara semasa mendengar taklimat.

Dengan jumlah pelajar yg hampir dua ribu orang dikumpulkan bersama dlm keadaan duduk bersila dan memakai pakaian formal. Pakaian formal termasuklah berkasut pvc/kulit. Bayangkan, dgn memakai baju kurung dan berkasut pvc aku duduk bersila dlm keadaan dewan yg padat gila bak kata fasi-fasi itew "compress". Haa, memang compress pon sampaikan aku rasa macam melekat dgn kawan-kawan yg duduk kat depan dan belakang aku. Hahaha~ Memang penat gila lah, duduk 3 jam dlm keadaan padat macam tu. Can you imagine that? Sepanjang minggu orientasi duduk macam tu. Fenattt =.=


 Gambar ni diambil sebelum mula riadah petang. Diambil dari fb bff aku iaitu Sarinah (ina) yg tudung putih tu. Comelnyaaa.....aku. Haha~


Konklusinya, sepanjang orientasi kml tidur tak cukup, makan tak tentu, dan macam-macam lagi yg tak tercukup. Hahaha~ Penat tu tak payah cakap lah, semua orang pun penat masa orientasi ni. Apa-apa pun, terima kasih yg tak terhingga buat pensyarah dan fasi-fasi yg telah berhempas pulas untuk menjayakan program orientasi kami. Terima kasih bebanyak. Aku tahu, minggu orientasi ni adalah untuk mendidik kami supaya lebih berdisiplin terutama dari segi pengurusan masa. Sebab hidup di asrama ni perlu sentiasa menepati masa. Bila masuk waktu solat, solatlah. Bila masuk waktu kuliah, kuliahlah. Tak boleh nak bertangguh macam yg kita selalu buat kat rumah.

So, kepada bebudak matrikulasi labuan all the best! Result SPM sila buang jejauh sebab kita mula dari kosong. Kau, aku dan dia sama. Sama-sama nak belajar, bukan nak tunjuk siapa hebat. Bukan. Apa yg seronoknya kat kml ni, aku boleh belajar bahasa-bahasa mereka yg berbeza bangsa dan budaya daripada aku. Mengeratkan silaturrahim sesama manusia :)


 KML. Gambar ni aku ada letak di ENTRI sebelumnya. Tapi yg ni diedit oleh student kml jugak. Aku tengok cantik, so aku download lah and letak kat sini. Kenangan gitu =p


Alhamdulillah, orientasi pun dah selamat berakhir pada hari khamis lepas. Sekarang ni aku tengah bercuti di rumah sebelum bermulanya kuliah pada 3 Jun 2013 nanti. So guys, mohon kalian mendoakan aku dipermudahkan segala urusan. Semoga kita sama-sama berjaya dunia akhirat. Amin.. :)


KBye, Assalamualaikum


Thank you for reading !

Saturday, 25 May 2013

Kolej Matrikulasi Labuan

Assalamualaikum

Hai semua! How are you guys? How's life? Alhamdulillah masih berkesempatan untuk berceloteh kat sini. Masih berkesempatan untuk pokpek pokpek kat sini. Hahaha~ So, lama gila aku biarkan blog ni terbengkalai tak ber-update. Kan? Rinduuu nak menaip :) Lama tak update sebab tak de masa nak buka lappy. Ni baru berkesempatan sebab sekarang kat rumah. Kalau kat kml, malas nak buka lappy. Sebab feel menaip kat sana lain (macam je pernah menaip kat sana). Haha~

Cakap pasal kml, aku baru seminggu kat sana dan sekarang aku dah berada kat rumah. Seminggu je aku kat sana, masa minggu orientasi. Lepas tu aku blah. Ehh jangan salah faham, aku pulang sebab cuti ya anak-anak bukan sebab lain. Haha~ Minggu orientasi tu bermula daripada 19 Mei 2013 dan tamat pada 23 Mei 2013. Baru je habis khamis lepas dan sekarang aku dah berada kat rumah sambil goyang kaki. Percaya tak? Nyaman nya bila berada kat rumah! Hahaha~

Tamat je orientasi, aku terus packing barang sebab tak sabar nak balik rumah! Aku tak kisah orang nak cakap apa sebab cuti seminggu pun nak balik. Aku tak kisahhh =p Actually, aku tak nak balik sebab leceh nak suh parents faks surat bagai baru boleh pulang. Faks surat, isi borang dan kena isi lagi kat dlm komputer. Bayangkan betapa azab nya nak mengurus semua tu! Tapi disebabkan oleh hasutan bff aku iaitu Sarah, aku pun terpengaruh. Sanggup wehh, mintak tolong mama faks surat khamis tu sebab jumaat nak pulang. Kurang daripada 24 jam urusan aku selesai dan permohonan cuti aku diluluskan. Hebat tak aku? Hebat tak hebat tak? Hahaha~

Khamis urus semua tu dan jumaat pagi aku dah berambus dari kml. Hahaha~ Kau tak tahu betapa payah nya aku nak pulang ni. Berebut nak cari surat yg mama faks tu, berebut nak mintak sign dgn Sir supaya permohonan diluluskan dan berebut nak isi kat dlm komputer. Ramai gila orang yg nak pulang, padahal cuti seminggu je wehh! Haha~ Kalau dah lelaki pun ramai yg balik, apatah lagi bebudak perempuan. Leceh gila urus semua tu. First time aku rasa aku rindu gila dgn orang rumah! Homesick. Gegara rindu lah aku sanggup pulang dari Labuan ke Tawau ni. Kau tahu tak? =p

So, dlm perjalanan pulang tu merasa lah aku naik speed boat. Hebat gila wehh! Dah macam ikan dolphin yg melompat-lompat kat dlm air kalau kau tengok boat tu dari luar. Haha~ Laju kot, ye lah dah nama pun speed boat kan. Bayangkan, kalau naik feri berjam-jam baru sampai tapi naik speed boat 20 minit dah sampai. Jauh gila beza masa. Tapi sama je pon, kalau naik feri terus sampai KK. Kalau naik speed boat kena naik bas lagi lepas tu dan ia nya mengambil masa 2 jam lebih untuk sampai ke KK. Hihi~ Lepas tu naik bas daripada KK ke Tawau yakni hometown aku dan ia nya memakan masa selama 8 jam.

Ini lah pengalaman yg tak boleh aku lupakan.
First time dlm hidup aku berurusan tanpa ibu bapa.
First time dlm hidup aku nak g mana-mana tanpa ibu bapa.
First time dlm hidup aku naik speed boat.
First time dlm hidup aku sanggup merentasi lautan demi pulang berjumpa keluarga.
First time aku rasa rindu yg amat mendalam terhadap keluarga.
Semuanya first time wehh!!! Hahaha~ Hargailah saat-saat indah anda bersama keluarga kerana suatu saat anda pasti terpisah daripada mereka sama ada pisah hidup ataupun mati :)

Semasa minggu orientasi, kami diberi kesempatan utk membuat huruf seperti gambar dibawah ini:

 KML stand for Kolej Matrikulasi Labuan.


Penat gila wehh masa nak buat huruf tu. Dengar arahan, kejap fasi suh ke kiri kejap ke kanan. Sampai ada yg pengsan sebab tak cukup oksigen. Hahaha~ Nasib baik lah aku tinggi, so senang nak dapat oksigen. Kedudukan masa ni memang rapat gila bak kata fasilitator "compress". Haa, compress gila sampai macam-macam bau yg terkeluar. Mungkin jugak yg sorang tu pengsan sebab bau yg kurang menyenangkan. Dalam gambar ni aku berada di huruf L. Tebal kan huruf tu sebab semua orang kat dlm tu comel-comel belaka. Hahaha~

Aku tak de mood nak mengulas lebih lanjut soal orientasi kml. Paling seronok di bumi! Hahaha~ Ehh bukan tak de mood, aku nak asingkan lah. Nanti aku update pasal orientasi pulak k. InshaAllah, mana tau boleh buat rujukan adik-adik yg nak masuk sana nanti =p Apa yg aku suka, masa orientasi ni tiada denda yg dikenakan sepertimana yg dirasai oleh senior-senior terdahulu. Hihihi~ So, aku dah terlalu banyak bercerita kat sini. Lenguh badan tercongok depan laptop ni semata-mata nak menghasilkan satu entri. Haha~ InshaAllah ada masa aku update lagi utk minggu orientasi di kml k :)


KBye, Assalamualaikum







Thank you for reading !

Monday, 13 May 2013

Next Stage of My Life

Assalamualaikum

Hai semua! How are you guys? How's life? Wahh, lama gila aku tak update blog kan. Rindu aku tak? Rindu tak? Rindu tak? *krik krik* Hahaha~ Lama jugak aku tak menulis disini (menaip sebenarnya). Kalau dah datang rajin tiap hari nak buka blog sebab nak membebel kat sini, tapi kalau dah datang malas lappy pun tak dipandang. Akhirnya blog terbengkalai, berbulan-bulan baru dapat update tu pun entry hambar gila. Cian blog itew tau. Sayang blog, muah muah! Hahaha~ Okay dah cukup, maafkan saya kerana terlalu banyak merapu. Hihihi~ Lets we continue! :)

Hari ni dah tanggal 13, cepat betul masa berlalu. Bukan berlalu, tapi masa dah lari pecut meninggalkan kita jauh dibelakang. So, jangan suka melengah-lengahkan masa ya anak-anak. Jumaat ni aku nak jalan dah, nak tinggalkan tawau ni dah. Tak terasa, pejam celik pejam celik dah nak jalan. Merajuk dgn tawau, kita nak ke planet pluto. Haha~ K cukup. Actually, nanti aku nak masuk Kolej Matrikulasi Labuan (KML) dah. Mendaftar pada 19 Mei 2013 bersamaan hari ahad tapi aku gerak dari Tawau tanggal 17 sebab stay satu malam kat kk. Then tanggal 18 pagi baru gerak p Labuan and bermalam gak kat sana satu malam sebelum hari mendaftar.


Kolej Matrikulasi Labuan (KML). Gambar diperolehi atas ihsan encik google. Hihihi~


Hanya mama yg mengiringi aku sampai ke labuan sana. Family yg lain tak ikut sebab nanti leceh nak mengurus sesatu. Pening dibuatnya kalau semua nak ikut sebab nanti sesatu buat ragam. Hihi~ Bercampur aduk perasaan aku sekarang. Mungkin gembira dan mungkin juga sedih. Sedih lah weyy, first time berjauhan dgn keluarga. Ingat seronok? Bermulanya hidup berada diatas kaki sendiri. Tanpa mak, tanpa abah, tanpa adik-beradik. Disana nanti aku akan mengurus semuanya sendiri walau pada hakikatnya masih ada kawan-kawan. Hidup bersama kawan dan hidup disamping keluarga itu berbeza. Tak sama.

Tapi itu lah yg perlu aku harungi, sahut cabaran right? Semua orang pun akan macam tu, bila tiba masanya mereka juga akan berpisah dari keluarga. Aku ada cita-cita yg perlu direalisasikan. Aku ada tanggungjawab yg belum terlaksana. So, ini adalah permulaannya untuk aku merealisasikan cita-cita dan tanggungjawab aku. Aku nak buat mak abah gembira dgn kejayaan aku. Aku nak jadi contoh yg boleh diteladani oleh adik-adik aku. InshaAllah. Aku mohon kalian mendoakan kejayaan aku. Hanya Allah yg mampu membalas segala jasa baik kalian :)


"Aku kan pergi, pergi ku akan kembali. Pergi untuk membawa pulang sebuah permulaan yg bergelar kejayaan" - NAAR


Ada masa, umur panjang aku update lagi. Mungkin lama lagi baru aku dapat nak update sebab terlalu busy untuk mengurus hal-hal sambung belajar. So guys, selamat merindui beta! Hahaha~


KBye, Assalamualaikum



















Thank you for reading !

Friday, 26 April 2013

Alhamdulillah #2

Assalamualaikum

Hai readers! How are you guys? How's life? Baru ada masa nak update blog, ni pun curi sedikit masa nak berkongsi cerita disini. Hihi~ Setelah menunggu beberapa lama untuk mendapat tawaran sambung belajar, akhirnya penantian ku membuahkan hasil yg bukan sia-sia.

24 APRIL 2013, sekali lagi bumi Malaysia ini digemparkan dgn keputusan tawaran ke tingkatan 6 untuk pelajar lepasan spm 2012. So pada hari tu, seawal jam 5.30 pagi kawan aku dah kecoh pasal tingkatan 6 ni. Dalam jam 6 pagi macam tu aku online untuk cek sama ada aku diterima atau pun tak. Dan jawapan yg aku terima adalah seperti dibawah ini: 

"Harap maaf, nama anda tiada dalam senarai calon yang layak ke
Tingkatan Enam Sesi 2013 / 2014"

Masa aku baca perkataan di atas ni, aku tak tahu nak gambarkan macam mana perasaan aku. Nak dikata kecewa, mungkin ya jugak. Nak dikata gembira, mungkin ya jugak. Sederhana lah kecewa tidak, gembira pun tidak. Hihi~ Masa ni aku memang risau gila nak mampus sebab kawan aku yg dapat result lebih gah dari aku pun dapat form 6 sedangkan aku tak. Tapi, perasaan risau ni seketika cuma apabila aku menerima khabar bahawa para sahabat aku pun tak dapat melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6. Memang aku gembira sangat lah sampai gelak guling-guling. Hahaha~


Nanti, kita akan bertemu di bumi Labuan untuk pertama kalinya. Semoga kita sama-sama berjaya dari dunia sampai akhirat. InshaAllah :)


25 APRIL 2013, buat kesekian kalinya bumi Malaysia digemparkan lagi dengan pengumuman keputusan permohonan kemasukan ke matrikulasi. Pada hari tersebut, aku sempat lagi berjalan-jalan bersama kawan sekolah rendah aku. So, dengan itu aku meminta sahabat baik aku iaitu Sarinah (ina) utk cek kan sama ada aku dapat kah tak. Dan jawapan yg aku terima adalah seperti berikut:


Tahniah! Anda telah ditawarkan ke Program Matrikulasi,
Kementerian Pelajaran Malaysia
Nama NURUL ARIFAH BINTI ABD RAHIM
No Kad Pengenalan 95101212****
No Matrik MA1315520152 
Program Pengajian PROGRAM SATU TAHUN
Kursus PERAKAUNAN
Nama Kolej KOLEJ MATRIKULASI LABUAN-KML
Tarikh Mendaftar 19 MEI 2013

Alhamdulillah, keputusan ini disambut dengan penuh rasa kesyukuran. Perasaan ni hanya Allah ja yg tahu. Kegembiraan ni dikongsi bersama kawan-kawan aku yg juga memperoleh kejayaan pada hari itu. Ada yg secara live kena teriak oleh aku sebab terlalu excited. Hahaha~ Kesian mereka dan mangsa pertama juga adalah rakan yg tolong cek kan keputusan aku. Kesian ina. Haha~ Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah. Segala puji hanya bagi Allah. Tak terzahir rasanya kesyukuran yg aku panjatkan kepada DIA. Hanya DIA yg tahu :)

Apa yg aku boleh simpul kan disini, aku bahagia. Terlalu bahagia sebab sahabat sehidup semati aku semua dapat matriks. Hahaha~ Sekali lagi kami menuntut ilmu bersama-sama, beza nya kali ini kami menuntut di tempat orang. Untuk sementara waktu, aku p ja matriks sebelum keputusan upu dikeluarkan. Andai aku dapat Diploma in Accounting di UiTM, mungkin aku akan keluar matriks. Mungkin.

Segalanya aku perlu pertimbangkan dahulu, takut tersalah pilihan. Kali ni, keputusan di tangan aku. Bukan di tangan kau dan bukan juga di tangan dia. Mereka hanya mampu memberi nasihat dan pandangan tetapi yg membuat keputusan itu aku. Ini bersangkut paut dgn masa depan aku, bukan main-main. Aku mohon, kalian doakan aku dipermudahkan segala urusan dan diberi pilihan yg tepat. Hanya Allah mampu membalas segala jasa baik kalian. Ana uhibbuki fillah :)


 I love you my girls. Telah banyak yg kita tempuh bersama dan kali ini kita berjodoh lagi untuk menuntut ilmu di tempat yg sama. Alhamdulillah :)


KBye, Assalamualaikum


 



Thank you for reading !

Monday, 22 April 2013

Random #2

Assalamualaikum

Hai readers! Sebenarnya, aku tak da mood nak duduk di depan laptop ni, tapi jari aku ber-mood nak menari di atas keyboard. Eh, apa aku merepek ni? Hihihi~ So, ku turutkan jua kehendak jari jemari ini untuk menghamburkan setiap huruf dan bait kata di sini (puitis gila ayat aku ni. Haha~).

Tadi aku on TWITTER so aku ternampak lah kengkawan aku tweet pasal temuduga uitm. Interview tu bergantung kepada kos yg mereka tawarkan lah. For example, kalau korang ada mohon TESL UiTM masa isi upu hari tu kalian kena cek dapat tak interview tu. Faham tak? Baru interview ya kawan-kawan, jangan salah faham pulak. Kepada yg belum cek lagi tu, korang boleh lah cek kat SINI. Actually, banyak universiti lagi kat situ bukan UiTM je. Bergantung lah dgn u apa yg dinyatakan perlu untuk interview.

Kawan-kawan aku ada jugak yg dapat interview uitm untuk tesl. Untung laa, bukan senang tau nak dapat interview uitm ni lagi-lagi untuk tesl. Aku? Aku tak dapat pun sebab aku tak de pilih tesl masa isi upu hari tu. BI je ke longkang ada hati nak mohon tesl? Hahaha~ Actually, bukan tesl je yg ada interview tu ada beberapa course yg lain lagi. Korang tengok lah dekat link yg aku bagi tu. Okay? Kalau dapat, jangan lupa habaq kat aku naa. Haha~

Kat twitter macam-macam aku tengok kawan aku yg dapat p interview. Aku ni satu apa pun tak dapat lagi. Dah lah keputusan permohonan maktab dan upu ditangguh katanya. Matrikulasi pulak 25 April ni keluar. Sebab tu aku kata budak batch 95 ni banyak halangan, saingan dan cabaran yg perlu ditempuhi. Sabar.. Cepat atau lambat keputusan tu pasti akan keluar. Sabar ya kawan-kawan. Hihihi~ Jealous gila bila tengok kawan-kawan yg dapat interview sana sini. Banyak u yg nak merebut mereka. Haha~ Aku ni siapa yg nak rebut? Hmm *krik krik*

Bersabar lah wahai diri, kau tak payah nak cemburu sangat lah. Allah dah rancang yg terbaik untuk kau. Just banyakkan berdoa dan bersujud kepada NYA. Memang benar kata orang, result kau bagus mana pun kalau Allah tak berkenan, pakai lah sejuta cara kau tetap tak akan dapat apa yg kau ingin kan. Rezeki masing-masing wehh! Bila tak dapat apa yg kau inginkan, jangan lah merengut. Teruskan berusaha dan berdoa kepada DIA, sebab doa yg ikhlas mampu mengubah segalanya. InshaAllah :)

"Ya Allah Ya Tuhanku, permudahkan lah urusan pengajian ku ini dan jangan pula engkau persulitkannya."

"Ya Allah Ya Tuhanku, berilah aku peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yg lebih tinggi dan berilah apa yg aku inginkan serta hindarkanlah aku daripada kekecewaan yg boleh membawa kepada penyesalan."

"Ya Allah Ya Tuhanku, seandainya aku tak dapat memperoleh apa yg aku inginkan ajarilah aku untuk terus redha dan sabar di atas setiap ketentuan MU. Sesungguhnya engkau Maha Mengetahui apa yg terbaik untukku."

AMIN YA RABBAL ALAMIN..


 Hai kalian, tolong maafkan aku kalau pernah tersakitkan hati kalian. Doakan aku, doakan kejayaan aku. Mohon segala salah dan silap aku dimaafkan. Aku nak berdepan dengan cita-cita dan masa depan aku tanpa ada rasa marah dan sikap negatif. Peace (y)


KBye, Assalamualaikum



Thank you for reading !

Saturday, 20 April 2013

Just For Fun (Gwiyomi Video)

 Assalamualaikum

Hai readers! How are you today? How's life? Okay kali ni aku nak share pasal video gwiyomi yg super duper awesome! Kepada yg rasa akan meluat bila tengok video ni sila tekan pangkah siap-siap kat atas tu k. Hahaha~ Sekarang ni gwiyomi pulak yg jadi trend kan? Bagi aku, tak salah diorang buat video macam ni walaupun mereka bukan dari golongan kpoppers. Itu hak semua orang kan, tak gitu? Hihi~ Itu pandangan aku lah, kan manusia ni mempunyai pandangan masing-masing. So guys, lets we check it out the video! *muka comel* =p


First video...


 Adakah kalian mengenali siapa wanita ini? Yeahh, dia lah idola saya dlm dunia blog ini tak lain tak bukan sis MARIA ELENA. Aku selalu tengok video dia kat dlm youtube, memang hebat gila ah dan ini adalah video dia yg paling aku suka. Cara dia bercakap, expresi muka dia dan kecantikan yg dimilikinya membuatkan aku terpegun sama sekali. Hahaha~ Subhanallah :)


Second video...


 Ehh korang tak payah lah tekan-tekan gambar dia ni. Ni gambar ya anak-anak bukan video. Hahaha~ K tak lucu. Ni kawan wa, nama dia Lala. Kau jangan lah tenung gambar dia lama sangat, kang dia bercakap kau jugak yg masuk icu. Siapa yg susah? Aku jugak. Haha~ Untuk melihat video gwiyomi dia yg super duper cute tu sila KLIK SINI
(Actually aku nak direct upload video dia, tapi aku tak reti macam mana nak g masuk kat dlm blog sebab dia tak guna youtube. Hihi~)


So, dah tengok video mereka? Cool tak? Comel tak? Sempoi tak? Sila jawab dlm hati k. Haha~ So guys, nak tunggu apa lagi? Mehh ramai-ramai kita buat gwiyomi ni! Haha~ Thanks to lala coz benarkan aku letak video dia kat sini. Lots of love from me ;) Ada orang kata macam ni:

"Wehh gwiyomi tu layak untuk orang yg cute je, yg tak tu sila lah sedar diri"

Apasal cetek sangat pemikiran kau ni? Mehh aku terangkan kat sini, ciptaan Allah semua comel comel tau. Aku ulang, semua comel comel. So, sepatutnya perkataan seperti ini langsung tak wujud. Jangan marah naa, aku just cakap pandangan aku. Kalau salah, tolong perbetulkan. Hihi~ Cool bebeh, cool ;)

KBye, Assalamualaikum


  

Thank you for reading !