Sunday, 1 February 2015

Keinginan

Assalamualaikum

Tak semua hal yg kita nak kita bisa perolehi dalam sekelip mata
Dalam apa pun yg kita hasrat-kan, tunjangnya itu adalah sabar.

Kadang apa yg kita minta pada hari ini, tertunai pada 10 tahun akan datang
Kadang apa yg kita minta saat ini, diberi on the spot tanpa bertangguh lagi
Dan kadang pula apa yg paling kita tak nak tu lah yg kita dapat.

Kejam kah tuhan?
Tidak adil kah Dia dalam pemberian?
Bila kita dah tak mampu nak bersabar, maka persoalan-persoalan seperti ini akan muncul di minda.
Hati-hati.
Bersangka baik dengan Allah.

Kerana Dia tidak pernah mempertikai pun segala keburukan yg kita buat setelah bertaubat dan kemudian mengulangi lagi dosa itu dan kemudia bertaubat lagi dan begitulah seterusnya. Malah Dia selalu membuka pintu taubatNya kerana Dia tahu hambaNya ini lemah dan sentiasa jatuh pada lubang yg sama.

Lalu bagaimana pula dengan kita?
Adil kah kita dalam melaksanakan hidup sebagai seorang hamba?
Tertunai kah segala hal-hal wajib yg disuruh Dia?
Tumbuk dada, tanya iman.

Allah itu tahu apa yg kita inginkan melebihi tahu nya diri kita ini
Allah itu tahu saat yg tepat untuk Dia memberi kita apa yg diingini
Allah itu tahu bahkan jauh lebih mengerti segala keinginan hambaNya.

Takkan dengan tertundanya sedikit hal saja kita nak mempertikai dan bersangka buruk tentang segala takdir tuhan.
Istighfar.

Allah baru menunda sedikit saja kita dah melatah.
Yg kita ni, bukan setakat menunda bahkan tak dibuat pun apa yg disuruh Dia.
Nanti dekat depan tuhan, tak tahu nak tunjuk apa
Sebab dekat dunia yg disuruh semua diabai tanpa sedikit pun rasa bersalah.
Allah.

Kita ini--
Keluh nya banyak, doa nya kurang
Minta nya banyak, sabar nya kurang
Dosa nya banyak, taubat nya tidak.

Allahurabbi...


Thank you for reading !

1 comment:

  1. Yup, betul tu.. Kekadang apa yg d inginkan tidak sampai dgn waktu yg kita inginkan..ttapi ssuatu yg kita x jangka pula yg dapat.Tapi setiap apa yg di perolehi pasti ada kelebihan yg tersendri dan sebab ... hehehe..

    Keluh nya banyak, doa nya kurang
    Minta nya banyak, sabar nya kurang
    Dosa nya banyak, taubat nya tidak.

    Terasa Jugaa dgn ni ayat.. hehehe..

    ReplyDelete