Monolog

Assalamualaikum

Makin jauh perjalanan, makin banyak ujian yg perlu ditempuh
Makin jauh perjalanan, makin banyak manusia yg ditemui dengan beribu macam ragam

Kadang aku berfikir, alangkah bagusnya jadi kanak-kanak sepanjang masa
Tiada masalah, tiada kepayahan, tiada duka, yg difikirkan cuma main dan gembira saja
Tapi kehidupan tidak seperti itu. Lumrahnya beda dengan pemikiran aku.

Berperingkat-peringkat, bila dah berjaya di fasa kanak-kanak maka dinaikkan pula ke peringkat remaja, seterusnya dewasa sampai lah kita mati. Begitu lumrah buat seorang manusia.

Kadang aku merasa takut untuk melalui apa yg ada di depan ku
Kadang aku merasa ingin menyerah di perjalanan ku.

Tapi selalu aku diingatkan dengan bermacam-macam hal yg bisa bikin aku terus melangkah dan teguh berdiri.

Dimana sahabat-sahabat aku tak pernah jemu mengisahkan tentang hikmah, tentang ujian, tentang keuatan. Ada masa aku menangis semahu nya kerana berlawan dengan perasaan sendiri. Selalu. Manusia sering melihat aku ini kuat dan mampu walhal aku lah manusia yg lemah lagi tiada daya.

Aku kuat kerana tuhan ku
Jika bukan kerana Dia--
Sudah lama jiwa dalam jasad ini mati.

No comments:

Post a Comment