Saturday, 24 January 2015

Remaja

Assalamualaikum

Dekat dalam dunia ni semua orang pun pernah melalui zaman remaja. Bagi aku, zaman remaja ni lah zaman yg paling menguji hati dan iman. Semua benda baru kita nak cuba, ditambah lagi dengan pengaruh kawan yg sangat hebat. Apa orang ajak, semua kita nak ikut. Apa yg orang suruh cuba, kita turuti. Maklumlah, darah muda pantang dicabar. Masing-masing pun nak tunjuk skill hebat. Kalau hebat dalam benda yg baik tak pa jugak. Patutlah bangga kembang semangkuk. Ni kalau yg hebat dalam benda-benda yg negatif, nak banggakan apa sebenarnya? Memalukan aje.

Kalau aku ingat-ingat balik masa aku sekolah menengah dulu, malu ya rabbi. Macam mana lah aku boleh jadi bodoh macam tu. Hahaha~ Paling agresif form 2 and 3 kot. Lagak macam samseng, tudung stokin semua singkat. Tak de lah singkat mana pun, cukup-cukup aje ikut ukuran yg digariskan oleh pihak sekolah. Cakap aje nama aku dekat bilik guru, semua cikgu kenal. Haha~ Aku dikenali bukan sebab masalah disiplin ye, tapi sebab kelantangan aku bersuara bila dalam kelas dan keramahan aku. Aku rapat dengan cikgu-cikgu sebab pegang jawatan dalam kelas. Itu aje.

Entah lah. Kekadang aku fikir hebatnya manusia yg berjaya melalui zaman remaja nya dengan kelakuan yg baik dan mulia. Biasanya remaja-remaja ni yg dibuat bercinta, merokok, ponteng, melawan cakap orang tua dan macam-macam lagi yg buruk. Tapi tak semua macam tu. Aku tegas sekali lagi, tak semua macam tu.

Kekadang aku pelik tengok budak-budak yg melawan cakap ibubapa dorang. Hey adik-adik, tu ibu bapa awak tau. Yg melahirkan dan membesarkan kalian. Yg menyekolahkan dan menafkahi kalian. Tahu ke berdosa besar bila derhaka pada ibu bapa? Derhaka pada ibu bapa langsung tak menunjukkan awak hebat. Fikir sebelum mengeluarkan kata. Hormati dan kasihi orang tua kita. Doa mereka itu tiada hijab, sampai terus pada pencipta. Allah mendengar mereka. Kena ingat, mereka tak selamanya ada dalam kehidupan kita. Suatu hari nanti, mereka akan pergi.

Aku pun punya zaman remaja yg tak begitu nak baik. Alhamdulillah, sekarang dah sedar. Belajar dari kesilapan lalu. Jadikan hal yg lalu sebagai suatu pengajaran terbesar dalam hidup.

Zaman jiwa kacau aku
Zaman memberontak aku
Zaman agresif aku
Semua dah berlalu.

Aku dah tak hidup dekat sana.
And yeah, i'm trying to be a better muslimah in shaa Allah =)

Thank you for reading !

No comments:

Post a Comment