Sunday, 11 May 2014

Manusia

Manusia--

Tak semua yg kita buat dia suka
Tak semua yg kita cakap dia percaya
Kena tau itu
Pasak dalam kepala
Biar nanti kau tak kecewa.

Ramai yg menghukum
Ramai yg mengeji
Menjadi tuhan di bumi tuhan
Sedang diri tak punya apa--
Tanpa sedikit pun malu pada tuhan.

Itu lumrah
Dunia ni terlalu banyak kerosakan, banyak pancaroba, banyak fitnah
Bukan baru, sejak azali dulu dah ada
Makin kau peduli makin diorang menghanjing
Makin kau peduli makin kau sakit hati.

Diam saja.

Dimana-mana bawa tuhan sekali
Jangan mencela
Nanti dia penat dia diam lah
Nak takut apa?

Kalau difikir-fikir orang yg tak suka pada kita, tak terkira agaknya.
Sedang kita buat baik dikeji apatah lagi bikin keji memang disumpah seranah.
Manusia memang macam ni, tak pernah puas.
 
Heyy, manusia ini sudah terlalu hamba untuk mendabik dada dengan apa yg ada.
Tak tau apa yg nak riak-kan sedang dia tak punya apa
Tak da rasa malu pada tuhan
Mengeji umpama dia terpaling sempurna, menghina seolah-olah dia terpaling mulia.

Apsal terasa? Dah kau manusia, memang kau patut pun.


Thank you for reading !

No comments:

Post a Comment