Matriculation Life

Assalamualaikum

Hai guys, how are you? Lama tak update blog. Hidup bahagia di rumah cenggini jadi malas nak sentuh apa-apa. Entah kenapa hari ni tetiba rasa rajin nak buka laptop. Ambil laptop, duk depan kipas sambil on aircond sambil dengar lagu, layari blogger.com. Cari last entri. Makk aihh lama jugak tak update. Hahaha~ Okay itu selingan. Aku tak de idea tapi rasa nak menaip tu membuak-buak. So, korang baca je lah eh. Hehe~

Aku secara official nya sudah menamatkan pengajian di kolej matrikulasi labuan pada 29 April 2014 yg lalu. Tak terasa dah habis dekat matrik. Rasanya macam baru je pijak bumi labuan, rasanya macam baru je aku jejak kml mendaftar, rasanya macam baru je aku peluk mama sambil nangis masa first time berpisah, rasanya mcm baru je menyumpah seranah di minggu orientasi. Banyak sangat 'rasa'. Haha~ And now, I'm totally freedom. Punya bahagiaaaaa =) In shaa Allah kalau ada rezeki bulan 9 nanti masuk u sambung untuk ambil ijazah. Semoga aku berpeluang, diizin tuhan. Amin..

Okay, aku nak cakap pasal matric life since ramai junior aku yg tanya itu ini tentang hidup di matrik yg diorang ingat sangat kejam macam penjara. Ye dok adik-adik? Hahaha~Okay let's start!



Minggu Orientasi Sesi 2013/2014, batch 95.


Tbh, hidup di matrik ni bagi aku stress nya boleh tahan, busy nya boleh tahan. Semua boleh tahan rasanya. Tapi se-samseng-samseng aku ni, menangis jugak kalau stress yg teramat. Apa yg paling aku ingat first week lecture di matrik tiap malam aku nangis sebab takut tak boleh bawak. Sumpah laju gila. Mau tak nangis. Hahaha~ Alhamdulillah, lama-lama dapat sesuaikan diri then everything is okay. Since matric ni fast track, so kena lah usaha keras sikit. Kalau org belajar dekat lain buat sekali, kita kena berkali-kali. Tak pe, itu pengalaman.

Kalau bab-bab belajar tu memang lah kena focus. Bukan tak boleh nak main-main. No. Dulu di matrik rasanya aku lah orang paling banyak ketawa, paling banyak main. Tapi yg paling banyak nangis, paling banyak berteriak di bilik time stress tu aku jugak lah rasanya. Nasib baik lah roommates i sporting-gila-nak-mati. Kalau tak mau aku makan heater sebab bising. Hahaha~ Boleh main-main cuma jgn lah masa kelas pun kau main jugak. Tu memang cari mati. Kalau aku main, memang tak hengat dunia tp bila masuk kelas, aku focus. Kecuali lah aku mengantuk or takde mood memang bercerita jugak lah. Tapi kawan-kawan aku tegur, then aku focus balik. Kawan-kawan aku semua baik. Saling sokong, saling bantu =)

Apa yg penting kena pandai bagi masa kena utamakan yg utama. Kalau kau jenis manusia pemalas nak belajar kat dalam dorm, so kau focus 100% lah bila dlm kelas. Kalau tak faham, jumpa pensyarah rajin bertanya. Alaa sekarang zaman teknologi, kau watsap je pensyarah tu. Kalau dia rasa soalan kau berbaloi dia balas, dia balas lah. Kalau tak, dia tak balas. Hahaha~ Tak de masalah. Kau nak usaha, kau berjaya. Okay habis pasal study. Sekarang tentang pemakanan and pengurusan diri. Laa, dah macam dalam kelas lah pulak. Hahaha~

Bagi aku, masa first week agak kekok jugak lah sebab baru kenal dgn rommates, baru masuk dlm persekitaran yg baru. Lain. Dekat matrik makan tanggung sendiri beli kat kafe. Kalau malas nak turun kafe, makan je lah megi. Haha~ Boleh bawak heater, iron, periuk nasi TAK boleh ya adik-adik. Semua barang elektronik tu perlu didaftar di bilik penyelia. Nanti korang tau lah. Tandas pulak terletak di luar bilik. Awal-awal tu berbaris nak mandi sebab takut lewat p kuliah, bila dah hujung-hujung tandas sunyi wehh bila awal pagi. Haha~ Kena pandai lah urus diri. Meja belajar, katil (single bed) dan bantal semua sorang satu. Jangan risau. Satu bilik 4 orang. Selesa jugak lah. Bagi aku, dapat bilik tinggi-tinggi lagi best. Exercise hari-hari, kebaikannya jugak tandas bersih bila aras tinggi ni. Kalau dapat tingkat 3/4 tu memang best lah walau perlu semput hari-hari. Haha~

Aku rasa dah cukup lah apa yg aku kongsikan ni. Harap boleh membantu junior-junior yg nak masuk sana. Serious talk, matric life is the best experience ever. Masa first masuk tu memang kau nak cepat habis, nak balik, nak keluar dari penjara tapi bila kau dah jumpa kawan-kawan dr mcm2 tempat yg super-duper-awesome, kau pulak yg tak mau keluar dari sana. Hahaha~ Aku dah rasa semua tu. Bila dah pisah, pehh menangis. Hidup di sana memang best, yg tak bestnya perlu ada exam. Tu sebenarnya. Yg lain-lain besttttt! =)

So good luck junior-junior gua. Buat yg terbaik. Dimana pun kalian belajar, tujunya satu saja nak dapat redha Allah. Niat yg penting. Kau nak buat, kau boleh berjaya. Ada apa-apa yg kurang faham boleh tanya aku. Aku tak jahat, aku tak makan orang. Aku suka share benda dengan orang =) Okay guys, all the best!



Aku rindu sebenarnya.


KBye, Assalamualaikum

1 comment: