Thursday, 12 June 2014

Tentang syukur pada tuhan yg selalu kita lupa

Assalamualaikum

Bila cakap tentang nikmat tuhan--
Memang tak terkira banyak nya
Memang tak tercapai dek akal
Memang tak tersangka-sangka hebatnya.

Kadang tanpa kita minta pun tuhan bagi
Kadang tanpa kita mahu pun tuhan bagi
Cuba kau pandang diri kau--
Sempurna sifatnya, ada mata hidung tangan kaki jari dan yg lainnya.

Syukur walau sekecil zarah sekalipun
Itu sudah lebih dari cukup.

Aku nak cakap sini--
Ada jenis manusia yg tak reti bersyukur.

Heyy--
Kau kenal tuhan bila ada mau saja
Kau sujud bila kau ditinggalkan manusia
Tapi bila kau senang, bila kau gembira kau lupa tuhan.

Dan bila tuhan menangguhkan permintaan mu, kau mula mengeluh
Bila tuhan melambatkan mahu mu, kau mula mencaci
Bila tuhan beri apa yg tak kau ingin kan pula walhal itu baik, kau mula mempertikai hasil kerja tuhan.

Adilkah?

Solat saja dihujung-hujung waktu
Tadah tangan saja bila susah
Kenal sejadah saja bila ada mau nya.

Pernah kau fikir?

Heyy hati tu jangan busuk sangat lagi-lagi pada tuhan
Baik-baik dengan tuhan, jaga hubungan dengan Dia
Kalau dekat sana nanti diulang tayang celaka yg kau bikin, kau ingat bisa kembali perbaiki dgn kembali ke dunia semula? Tidak sama sekali.

Ni lah aku nak cakap, syukurlah dgn apa yg ada
Tak payah nak tunggu dapat ferrari free baru nak syukur
Tak perlu nak tunggu jadi kaya baru nak syukur
Tak perlu.

Bersyukur dan kau akan jadi orang yg paling kaya. Dunia dan akhirat.
 
 
 
 

Thank you for reading !

No comments:

Post a Comment