Friday, 15 November 2013

Hati yang kosong

Assalamualaikum

Sedang aku membaca buku 'untuk kita pendosa harapan selalu ada' hasil karya Hilal Asyraf, tumpuan aku tertarik pada tajuk seperti titlte di atas iaitu hati yang kosong. Aku share kat sini, semoga ia nya bermanfaat untuk kita semua. Tak panjang pun jika dibanding dengan kecetekan akal kita tentang islam :)


......................................................................................................................................



Dalam hati kita, ada satu lompong. Kosong. Tidak terisi. Kita semua merasakan kekosongannya. Ruang itu sunyi. Kita takut dengan kesunyian yg ada dalam ruang itu.

Akhirnya, kita mula mencari sesuatu bagi mengisinya. Ada yg mencari harta, ada yg mencari pasangan, ada yg mencarinya dengan memanjat gunung dan menyelam ke dasar lautan. Ada yg berusaha mengisinya dengan menganiaya orang lain, dan ada juga yg mengisinya dengan cara menggembirakan orang lain.

Tetapi, semuanya ibarat berpusing dalam bulatan. Perasaan kosong itu tetap tidak terisi. Kita berasa takut dengan kekosongan itu.

Apakah kekosongan itu? Apakah yg patut diisi?

"Itu adalah ruang khas untuk Allah s.w.t. Kosong, kerana kita tidak mengisinya dengan perkara yg patut kita isikan padanyaa, iaitu kepatuhan dan ketaatan serta pergantungan kita kepada Allah"



p/s: Menarik bukan? Muhasabah diri. Di mata manusia kita disanjung tinggi bagaimana pula kedudukan kita disisi Allah? Tanya pada diri, apakah aku ini hamba Allah atau hamba manusia? Sama-sama lah kita perbaiki diri dan beringat lah Allah itu selalu ada walau sekeji apa pun kita. Wallahualam :)


KBye, Assalamualaikum



Thank you for reading !

No comments:

Post a Comment