Perempuan

Assalamualaikum

Hadirnya seringkali menjadi tumpuan ramai
Lenggok bicara nya penuh susila
Terkadang manja terkadang tegas
Demi maruah yg dijunjung tinggi
Itulah dia perempuan sejati.

Kau kata perempuan ini lemah kerana--
Kuat nangis
Kuat emosi
Kuat bebel

Tapi dia menang satu.
Kasih sayang.

Cakap kat aku lelaki mana yg boleh tumbangkan pemberian kasih sayang daripada seorang wanita?
Cakap kat aku ibu mana yg tak buatkan anak susu bila menangis di tengah malam?
Cakap kat aku perempuan mana yg selalu gagal tunjukkan kasih sayangnya?
Cakap kat aku perempuan mana?

Tiada.

Sejahat mana pun perempuan itu, sifatnya tetap sama
Sekasar mana pun perempuan itu, fitrahnya masih sama
Setegas mana pun perempuan itu, pasti ada kasih sayang yg dia ingin tunjukkan.
 
Dia tegas, kasar bukan nak lari daripada fitrah--
Melainkan untuk dihormati dan disegani
Demi maruah yg dijunjung tinggi.

Kau kata perempuan ini lemah.

Tapi yg mampu menggoncang dunia itu juga perempuan
Tidak berkuasa tapi hebat
Dijadikan tauladan dan ikutan
Dialah srikandi agung Sumayyah r.a.

Itu contoh.

Cuma aku nak cakap disini
Perempuan ini punya penyakit--
Penyakit degil
Ya.

Degil untuk menyerah
Degil untuk mengalah.

 







 

 
 


 

1 comment: